No SSO cookie

Tehéntej vagy szójatej: melyik a jobb?

Utolsó változtatás: 2010-12-04 | Első közzététel: 2010-12-04
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Tehéntej vagy szójatej: melyik a jobb?
A szójatejnek a tehéntejjel szembeni előnyei heves viták tárgyát képezik, az előbbi egyre növekvő népszerűségének dacára. Hogy elfogulatlanul tudjunk választani, mindkettőt kielemeztük és összehasonlítottuk!

Tehéntej kontra szójatej!

 

A szójatej egy szójababból készült ital, és ebből a szempontból nem valódi tej. Ugyanakkor, azért utalnak rá tejként, mert az eredeti tej helyettesítőjeként használják, és mert tápértéke megközelíti a tehéntej tápértékét. Bár úgy tűnik, hogy először keleten kezdték el inni, napjainkban a szójatej egyre népszerűbb szerte a világon. Megmentőként szolgál azok számára, akik laktóz-érzékenyek vagy tejallergiások, és ezért tartózkodniuk kell a tehéntejtől. Azonban, ez a növekvő népszerűség vitákra készteti az embereket a szójatej és a tehéntej előnyeit és hátrányait illetően.

A kettő közötti legfontosabb különbség az, hogy a szójatej növényi eredetű, a tehéntej pedig állati. Igen népszerű az a vélekedés, hogy a tejipar megfosztotta hitelétől a szójatejet, mivel óriási veszélyt jelent a számára. Azonban, mi igen művelt egyének vagyunk, könnyen meg tudjuk állapítani a valós tényeket, és képesek vagyunk tudományos ismereteken alapuló döntéseket hozni. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a tényeket, melyek segíthetnek ebben a döntésben.

 

tehentej-szójatej
Tenéhtej vagy szójatej?

 

A tehéntej


A tehéntej tele van tápanyagokkal, és ellátja az embert a szervezete számára szükséges aminosavakkal és fehérjékkel. Lássuk csak, mennyi tápanyagot tartalmaz egy csésze tehéntej. Egy átlagos méretű csésze tehéntej 8 gramm fehérjét és 12 gramm szénhidrátot tartalmaz. Ez a mennyiség egy felnőtt ember napi kalcium igényének 30 százalékát teszi ki, és a B12-vitamin- és a riboflavin szükségleteinek körülbelül a felét. A tehéntejet általában D-vitaminnal dúsítják, amely nagyban segíti a kalcium felszívódását, és gyakran az A-vitaminét is.

Ugyanakkor, a tehéntej jelentős mennyiségű zsiradékot is tartalmaz. Azonban ezt a zsírtartalmat el lehet kerülni, ha alacsony zsírtartalmú, sovány tejet vagy zsírmentes változatokat használunk. A tej egyik összetevője a laktóz, amelyről köztudott, hogy emésztési problémákat okoz,  ám ez elsődleges szénhidrát-forrás. A laktóz–érzékeny emberek nem rendelkeznek a laktáz enzimmel, amelyet a szervezet a tejcukor lebontásában alkalmaz.

 

A szójatej


Egy igen gyakran használt szójatermék, a szójatej, a szójabab áztatása, őrlése és kifacsarása következtében jön létre. Az egyik legnagyszerűbb előnye, hogy alternatívát nyújt a laktóz–érzékeny emberek számára. Azok a vegetáriánusok és vegánok számára, akik tartózkodnak a tehéntejtől, a növényi eredetű szójatej tökéletes helyettesítőként szolgál. Ami a tápértékét illeti, egy csésze dúsított szójatej körülbelül 7 gramm fehérjét, 4 gramm szénhidrátot, 4 és fél gramm zsírt tartalmaz, és teljes mértékben koleszterinmentes. Kis mennyiségben tartalmaz B-vitamint is, viszont nem mondható jó B12-forrásnak, ugyanakkor nem rendelkezik jelentős mennyiségű kalciummal sem. E „hiányosságok" kiküszöbölése érdekében a gyártók dúsított változatokat állítottak elő, amelyek a többi tápanyag mellett,  kalciumot,  E , B12 és D vitaminokat tartalmaznak.

 

szója-szójatej
Szója

 

Egy másik előnye a szójatejnek az, hogy közrejátszik  szívbetegségek kialakulási kockázatának csökkentésében. A szójabab úgynevezett izoflavonokat tartalmaz, ezek olyan növényi vegyi anyagok, melyek csökkentik az LDL („rossz" koleszterin) szintet. A napi javasolt mennyiség, mintegy 25 gramm szójafehérje. Általában véve, egy csésze szójatej (a márkától függően)  7-10 gramm fehérjét tartalmaz. A mellrákban szenvedő nők legyenek óvatosak a szójafehérje használatát illetően, mivel egyes tanulmányok szerint a túlzott szójatej-fogyasztás esetleges káros hatásokat válthat ki esetükben.

 

Szójatej vagy tehéntej: melyik jobb a csecsemők számára?


Azon szülők számára, akiknek gyerekeik nem tolerálják a tehéntejet, könnyű a választás. Ám, ha a baba jól tolerálja mindkettőt, melyik lenne a jobb? Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) szerint a tehéntej formula még mindig a legjobb, az anyatej után. Azt javasolják, hogy a szülők csak azoknak a csecsemőknek adjanak szójatejet, akik nem tudják megemészteni a tehéntejet, illetve azoknak, akiket vegán étrendre szeretnének szoktatni.


Szólj Te is hozzá!