No SSO cookie

Ne dőlj be, nem méreg a kristálycukor!

Utolsó változtatás: 2010-08-26 | Első közzététel: 2009-06-05
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Ne dőlj be, nem méreg a kristálycukor!
Kiegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő életvitel, rendszeres testmozgás esetén cukorfogyasztás mellett sem kell aggódnunk a súlygyarapodás miatt.

Míg az ókorban a cukor drága orvosságnak számított, addig napjainkban fogyasztásától már sokan tartanak, mert úgy gondolják, hogy egyenes utat jelent az elhízás felé.

Tény, hogy az elhízottak aránya, és az ezzel összefüggő betegségek előfordulási gyakorisága folyamatosan nő Magyarországon, viszont mindez nem a cukorfogyasztással magyarázható. A legutóbbi hazai felmérés eredményeinek tükrében ugyanis a lakosság hozzáadott cukorfogyasztása - az előző 5 év átlagához képest - nem emelkedett, hanem valamelyest csökkent.

Elhízást okoz-e a cukorfogyasztás?

Kiegyensúlyozott táplálkozás és megfelelő életvitel, rendszeres testmozgás esetén cukorfogyasztás mellett sem kell aggódnunk a súlygyarapodás miatt. A feleslegben bevitt energia - így a cukrokból származó is - a testben zsírképződéshez, vezethet ugyan, de mivel ez idő- és energiaigényes folyamat, csak viszonylag kis mértékben következik be. A legutóbbi 2003-2004-es Országos Lakossági Egészségfelmérés eredményei szerint hazánkban a felnőtt lakosság hozzáadott cukorfogyasztása a maximálisan ajánlott 10 energiaszázalék alatt van (nőknél 8,6 energiaszázalék, férfiaknál 7,9 energiaszázalék). A 2004-es a cukorfogyasztás csökkenő tendenciát mutat, az előző 5 év átlagához viszonyítva ugyanis 3 %-kal kevesebb.

Hazánkban az elhízás és az ezzel összefüggő betegségek (pl. 2-es típusú cukorbetegség) gyakorisága mindezek ellenére nő, aminek általában a mozgásszegény életmód és a túlzott zsiradékfogyasztás az oka.

Ne dőlj be, nem méreg a kristálycukor!

Rontja-e a fogakat a cukorfogyasztás?

Az emberek gyakran azt gondolják, hogy csak a cukor okozhat fogszuvasodást. A kutatások azonban rámutattak, hogy nemcsak a cukor, a méz, és az ezeket tartalmazó élelmiszerek, hanem más szénhidrátban gazdag táplálékok - pl. a kenyér, burgonya - is éppúgy előidézhetnek fogkárosodást.  A megelőzésben a hangsúlyt ezért inkább a megfelelő szájhigiénére és fluorbevitelre kell helyezni.


Szólj Te is hozzá!