No SSO cookie

Ne aludjunk téli álmot! - anyagcsere gyorsítás 7 lépésben

Utolsó változtatás: 2012-11-08 | Első közzététel: 2011-12-02
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Ne aludjunk téli álmot! - anyagcsere gyorsítás 7 lépésben
Itt vannak a hideg, szeles téli hónapok, a hőmérsékletváltozás kihívást jelent szervezetünk számára. A hidegebb idő és a rövidebb nappalok hatására hajlamosak vagyunk begubózni, mert jobban esik a meleg szobában lustálkodni, mint kinn fagyoskodni. Nem iszunk elég folyadékot, kevesebbet sportolunk, ezáltal gyengül az immunrendszerünk. Kis odafigyeléssel sokat tehetünk azért, hogy minden napunk jókedvűen induljon.

Anyagcsere gyorsítás télen!

 

Az alapanyagcsere az a minimális energiamennyiség, amely a szervezet alapvető működésének fenntartásához szükséges.

Amennyiben jóval kevesebbet mozgunk, mint tavasztól őszig, a téli időjáráshoz alkalmazkodó anyagcserénket lassítjuk. Megfelelő táplálkozással és folyadékfogyasztással, elegendő testmozgással és pihenéssel azonban fordíthatunk ezen.

1. Reggelizzünk! A felkelést követően elfogyasztott tápláló reggeli fontos kezdete a napnak, hiszen ez tölt fel minket energiával.

2. Együnk gyakran, fogyasszunk sok rostot! A napi élelmiszeradagunkat osszuk el minél többfelé. Érdemes naponta ötször, de egyszerre mindig keveset enni.

3. Fogyasszunk 1,5-2 liter folyadékot! Míg nyaranta rengeteg friss zöldséget és gyümölcsöt eszünk és a hőség miatt többször érzünk szomjúságot. Most kevesebb a friss, szezonális gyümölcs és zöldség, így különösen figyelnünk kell arra, hogy szervezetünk elegendő folyadékhoz és vitaminhoz jusson. Nemcsak a nyári melegben, de a téli fűtési szezon alatt is tudatosan ügyeljünk a folyadékfogyasztásra, azaz a hidratációra. Nyáron izzadás formájában látható a folyadékvesztés, míg télen mindez nem olyan feltűnő. Ha a téli hónapokban nem iszunk eleget, fokozottan érezhetjük a szeles idő és a fűtési szezon kellemetlen hatásait. Ha nehezen tudjuk „leerőltetni" a vizet, ásványvizet, akkor próbáljuk variálni az italokat. Bátran élvezzük az ízeket, csupán a mértékletességre figyeljünk. A forró folyadék például felmelegít, ugyanakkor a hideg frissítő gyorsítja az anyagcserét, mert a szervezet több energiát használ el a felmelegítéséhez.

4. Pihenjünk! A megfelelő mennyiségű és minőségű alvás javítja az anyagcserét.

 

pihenés az utcán

 

5. Lehetőleg kerüljük a stresszt! A túlpörgetett életmód emésztési zavarokat okozhat, így az értékes tápanyagok is nehezebben hasznosulnak szervezetünkben.

6. Mozogjunk rendszeresen! A nyári karcsúság után ősszel és télen általában felszedünk egy-két kilót, de ha lelkesen látogatjuk az edzőtermet vagy hódolunk a téli sportok örömeinek, akkor könnyen le is dolgozhatjuk a felesleget. Az alapanyagcsere és a napi energiaszükséglet leginkább az izomtevékenységgel befolyásolható. A rendszeres testmozgás hatására javul a testösszetétel (izmosodunk és csökken a testzsír), megnövekszik bizonyos hormonok mennyisége a szervezetben, amelyek kedvező irányba befolyásolják az anyagcserét. A testmozgás után akár 1-2 napig is fokozottabb lehet az anyagcsere.

 

Finn szaunázás

 

7. Szaunázzunk! Az évnek ebben a szakában kifejezetten vágyunk egy forró szauna után. Persze nem mindegy, hogyan is tesszük, tartsuk be a szabályokat!

 

Dietetikusok Országos Szövetsége


Szólj Te is hozzá!