No SSO cookie

Ki vezet jobban, férfi, vagy a nő? És miért?

Utolsó változtatás: 2010-08-26 | Első közzététel: 2009-07-16
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Ki vezet jobban, férfi, vagy a nő? És miért?
Egy biztos, a kutatási adatok előrejelzése szerint hamarosan négyszer több nő vásárol majd autót, mint eddig. A szőke nő és az autó témában még mozifilmek is készültek, a viccek száma pedig egy vaskos Dosztojevszkij regény oldalszámában mérhető.

A férfiakból ez ma sem vált ki osztatlan lelkesedést, hisz a gyengébb nem vezetési stílusával kapcsolatban elterjedt sztereotípiákból párat mindenki fel tudna sorolni gondolkodás nélkül is.

A közmegítélés szerint a férfiak jól, a nők pedig pocsékul vezetnek szerte a világon. A vélekedést vajon a tapasztalat formálja, vagy egyszerűen egy negatív hiedelem, ami a nők másodlagos nemi szerepe miatt alakult ki?

A felmérések eredményei talán módosíthatnak valamicskét ezeken a téveszméken:

A kutatók ugyanis felmérték, hogy az erősebbik nem képviselői 77 százalékkal nagyobb eséllyel veszítik el életüket autóbalesetben, mint a nők. Ennek oka, hogy lényegesen több kockázatot vállalnak, bátrabbak, nagyobb sebességgel vezetnek, és gyakrabban ülnek a volán mögé alkohol befolyása alatt, mint a nők. A hazai tapasztalatok sem mutatnak más képet. A Közlekedéstudományi Intézet felmérése szerint a férfiak évente átlagosan 4,5-szer több balesetet okoznak, mint a nők.

Megdőlhet az 'macsós' nézet, hogy a nők alkalmatlanok az autóvezetésre?

Egy brit kutató tesztekkel vizsgálta mindkét nem, az autóvezetés szempontjából fontos készségeit: a térbeli memóriát, tervezést, koncentrációs képességet, a mozgáskontrollt és a szabályok elsajátítását. A nők következetesen jobbaknak bizonyultak a szabályok elsajátításában és a figyelemváltásban, melyből a kutató arra a következtetésre jutott, hogy a nők a volán mögött jobban teljesítenek. Ugyanilyen általános nézet szerint a nők ügyetlenségüknél fogva többször okoznak sérülést autójukon és azok környezetén. Nemzetközi tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a biztosítók a nőkkel alacsonyabb díjakat fizettetnek meg, mint a férfiakkal, mivel statisztikák bizonyítják, hogy a hölgyek összességében kevesebb anyagi kárt okoznak.

 

Autó a kerítésen
Apró malőr...

A férfiak vezetési stílusa a nőket, a nőké a férfiakat stresszeli, egészen addig, amíg nem tanuljuk meg elfogadni és megérteni a különbségeket, melyek nem csak a nemek között, hanem a nemeken belül is megtalálhatók. Mindezek ellenére gyakran tapasztaljuk, hogy a férfiak női vezetők környezetébe kerülve, esetenként feszültté válnak. A statisztikák és kutatások ismeretében talán nem azért, mert a hölgyek rosszul vezetnek, hanem mert másképp. Sőt az életkor, a lelkiállapot, az autó műszaki állapota, az autó vételára és márkája, a helyismeret és sok más tényező is hatással van arra, hogy miként is viselkedünk a volán mögött. Az országhatáron belüli és azon túli kulturális különbségekről, vezetői szokásokról több komoly terjedelmű tanulmány született.

Nő a lóerő? - Avagy melyik nem a jobb a volán mögött a kutatások szerint.. és szerintünk?

Egy angol kutatóintézet azt is megállapította, hogy kultúrától függetlenül is, a világ minden részén jelentkeznek alapvető különbségek a férfi és női autósok között. Ezek hátterében elsődlegesen nem a vezetési készségek, hanem a viselkedéstudomány és a pszichológia világához tartozó tényezők állnak. Bizonyítható, hogy az utakon a férfiak lényegesen agresszívabbak és versengőbbek a nőknél, hajlamosabbak a szabályok megszegésére, szeretnek feltűnősködni és kockáztatni. Az oxfordi tanulmány azt is megjegyzi, hogy mindezen tulajdonságok a férfiak többségében evolúciós maradvány, a ' harc a túlélésért' elveit követő viselkedésmód, ami napjainkig szinte csak annyit változott, hogy meg lett toldva négy kerékkel. A nők vezetési stílusáról szintén egy angol, 1200 résztvevő bevonásával lebonyolított vizsgálat alapján az derült ki, hogy a hölgyek kevesebb kárt tesznek autóikban, kisebb kockázatot vállalnak vezetés közben, jobban felmérik a veszélyeket, ritkábban lépik túl a megengedett maximális sebességet. Mi több, jól értenek a térképolvasáshoz, és előre megtervezik az útvonalaikat.

A nők viszont a konfliktusok kezelésében maradnak el a férfiak mögött, és döntési képességük is hagy kívánnivalót maga után.

Tipikus női hibaként tartják számon, az iránytévesztést, vagyis a jobb és baloldal összekeverését. Szintén elsősorban nőkre jellemző, hogy tolatáskor nem jól mérik fel a távolságokat. (innen ered a 'női parkolóhelyek' elterjedése a bevásárlás megkönnyítésére) Az autóvásárlás viszont a nők kevésbé hajlamosak a költekezésre, a biztonságos autókat keresik, de nagyon fontos számukra a design is. Amerikai adatok azt igazolják, hogy a férfiak jobban érdeklődnek a járművek műszaki tartalma iránt, kedvelik a luxust és az eleganciát, valamint a nagy teljesítményt.

Nő a lóerő? - Avagy melyik nem a jobb a volán mögött a kutatások szerint.. és szerintünk?

Egy oroszországi felmérés szerint náluk - nemtől függetlenül- még mindig a Lada a legkedveltebb, bár nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy nemzeti autó lévén, generációk szocializálódtak ennek a márkának a bűvöletében. Így számukra vásárláskor sem az autó színe sem pedig az életkora nem döntő. Érdekes viszont, hogy a női vezetők a Volgán innen és túl nem örvendnek nagy népszerűségnek, és talán indokolja valamelyest a negatív felmérési eredményt, hogy az autós matrjoskák átlag életkora napjainkban még nem éri el a 30 évet és menő ''nyugati"márkájú csodákkal száguldoznak. Némileg torzítja az eredményt, hogy a Ladások szemszögéből a fiatal gazdag fruskák nem szálkának, hanem gerendányi méretű problémának számítanak. Az orosz férfiak egyébként a Mercedest tartják az autók királyának, és aki teheti, vásárol is magának. Vajon férfiasságuk erősítése céljából? Ezt nem lehet kategorikusan kijelenteni. Felmérések igazolták mára azt is, hogy férfiak is vásárolnak nőies autókat. A női lélek sajátosságaihoz igazított programot kínáló autósiskola minden esetre már létezik. Lényege, hogy segítsen leküzdeni a szorongást, megakadályozza a gátlások kialakulását, és örömtelivé tegye a tanulás folyamatát, és megszerettesse az autót.

Melyik nem vezet jobban?

Ezt nehéz teljes bizonyossággal eldönteni. A fentírt eredmények szerint a nők biztonságosabban és megfontoltabban, a férfiak bátrabban és dinamikusabban autóznak, és általában többet tudnak műszaki szempontból az autókról. Egy biztos, a férfiaknak még szükségük van egy kis időre, hogy megszokják és tolerálják a női vezetőket az utakon. Addig pedig gyártani kéne pár viccet róluk is, ellensúlyozandó a már meglévő mennyiséget, ahol a nőké a negatív főszerep.