No SSO cookie

Mit és mennyit igyunk, hogy ne száradjunk ki?

Utolsó változtatás: 2010-02-10 | Első közzététel: 2008-07-09
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Mit és mennyit igyunk, hogy ne száradjunk ki?
A nyári hónapokban folyadékigényünk megnövekszik, ezért különösen ügyeljünk arra, hogy sokat igyunk. Gyerekeknél külön figyelni kell, hogy elfogyasszák a megfelelő napi mennyiséget.

Az emberi test jelentős részben - felnőtt korban átlagosan 60%-ban - vízből épül fel.

Éppen ezért a folyadékháztartás egyensúlyának minden életszakaszban kiemelt jelentősége van. Gyermekkorban még ennél is fontosabb tényező, hiszen a víz a gyermekek testének 70 %-át is kiteheti. Már a magzat méhen belüli fejlődése is csak kifogástalan vízellátottság mellett optimális.

Mit okozhat a folyadékhiány gyerekkorban?

A folyadék-anyagcserének csecsemőkorban számos jellegzetessége, érzékeny pontja van. Ezek közül a könnyen kiszáradáshoz vezető csecsemőkori hasmenés áll a tudományos kutatások állandó középpontjában. A másik oldalon a csecsemők, kisgyermekek és gyermekek esetén a vízmérgezés (intoxikáció) néhány kivételtől eltekintve csak ritkán fordul elő.
A folyadékegyensúly érzékeny indikátora, az alacsony szérum nátriumszint (hiponatrémia) áll egyes szakértői vélemények szerint a kisgyermekkori lázas görcsrohamok hátterében. Egyre bővülnek ismereteink a folyadékfogyasztási szokások rögzülésével kapcsolatban is, melyek gyökerei a növekvő számú bizonyítékok alapján a kisgyermekkorra nyúlnak vissza.

A táplálkozási ajánlások folyadékfogyasztásra vonatkozó része egy általában javasolható napi mennyiséget határoz meg, azonban az egyénre szabott táplálkozási konzultáció során az adott gyermek igényeit is figyelembe vevő ajánlást fogalmaznak meg.

Mennyit igyunk? A kiszáradás legfontosabb tünetei

A megfelelő folyadékpótláshoz a megfelelő mennyiségben bevitt ízesítetlen víz járul hozzá leginkább.

Szervezetünk számára a víz nélkülözhetetlen, és bár testünk az ételek metabolizmusával képes előállítására, mégis ez a mennyiség nem elegendő, így szükséges a folyadékbevitel. Abban az esetben, ha a rendelkezésre álló víz mennyisége, vagy minősége nem megfelelő, egészségi problémák léphetnek fel. Ez jelentős gondot okoz, ha az illetőnek például hasmenése van, vagy dehidratált (kiszáradt). Komoly veszélyt jelent a szennyezett víz és a szegényes higiénia, valamint az ezzel kapcsolatos fertőzések, és ez különösen igaz a harmadik világbeli országokra. Gyermekkorban a hasmenéses megbetegedésekre fokozottabban kell figyelni, és gondoskodni kell a megfelelő folyadékpótlásról.

Milyen (ásvány)vizet igyunk?

Ha ásványvizet szeretnénk vásárolni, tanulmányozzuk a címkén feltüntetett adatokat (kalcium, magnézium, fluorid, jodid tartalom), hogy "drágább" pénzen ne palackozott ivóvizet vegyünk. Ha a címkén nem szerepelnek ilyen adatok - ma már elég bő a választék - válasszunk más ásványvizet!

Mérsékelt (500-1500 mg/l) ásványianyag-tartalmú vizek ivóvízként való fogyasztás szempontjából a legjobb vizek, amelyeket korlátozás nélkül bárkinek lehet ajánlani, mivel kedvező összetételű, garantált minőségű, tiszta természetes vizek pl. az Óbudai Gyémánt.
Közepes (100 1500 mg/l) ásványianyag-tartalmú a Harkányi, Kerekdombi ásványvíz is korlátlanul fogyasztható. A Kristályvíz is a közepes ásványianyag-kategóriába tartozik, de fluortartalma miatt fogyasztása korlátozott.
Jelentős (1500-3000 mg/l) ásványianyag-tartalmú például a Harmatvíz, a Balfi, Apenta, Kékkúti, Mohai Ágnes. Ezek fogyasztása mennyiségi korlátozás alá esik. Igen nagy (3000000 mg/l) ásványianyag-tartalmú a Bükki, Borsodi ásványvíz, amelyek rendszeres fogyasztása nem ajánlott.
Fontosnak tartjuk kihangsúlyozni, hogy hazánkban a vezetékes vizek 70%-a kifogástalan ivóvíz és további 20%-a egészségkárosodás veszélye nélkül fogyasztható, mindössze 10% ahol bizonyos mértékű veszély fennállhat. A hagyományos értelemben vett ásványvizek nagy része csak korlátozásokkal ajánlható a biológiai vízigény fedezésére. Szakmai szempontból nem indokolt miszerint a vezetékes víz helyett palackozott vizet ajánlatos fogyasztanunk, ez inkább a vezetékes víz minőségével szembeni kifogások felnagyítása, amely a reklámfogások közé sorolható.
Forrás: www.elelmezesvezetok.hu

Összességében kiemelendő, hogy a folyadékbevitelre (mennyiség és minőség) külön figyelmet kell szentelni a gyermekek esetében, ha nem kér a gyerek, akkor is kínáljuk neki a folyadékot, hiszen a játék közben egyszerűen elfelejthet inni.

 


Szólj Te is hozzá!