No SSO cookie

Miért egészséges a banán? - 1. rész

Utolsó változtatás: 2010-08-26 | Első közzététel: 2010-07-14
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Miért egészséges a banán? - 1. rész
Fogyasszunk minél több banánt, mert természetes energiaforrás! Egész évben kapható, és nem is drága. Botanikailag a banánfélék (Musaceae) családjába tartozik, kereskedelmi szempontból pedig a trópusi és szubtrópusi vidékek egyik legelterjedtebb termesztett növényfajtája.

A banán gyógyhatásai

 

Latin neve: Musa acuminata colla.

A banánfa gyümölcse 6-20 darabos csoportokban közös száron terem, 5-20 csoport alkot egy fürtöt.

Különféle méretű (10-20 cm), színű (sárgától barnáig), tömegű (70-150 g) és ízű fajtája ismeretes. A gyümölcsöt kívülről védőhéj fedi, húsa tömör, krémszerű, ízletes és édes.

 

A banán jótékony hatása

A banán kalóriadús gyümölcs, de kevés zsírt tartalmaz, viszont bővelkedik jótékony hatású antioxidánsokban, ásványi anyagokban és vitaminokban.

A banán húsa könnyen emészthető. Fruktózt és szacharózt tartalmaz, melyek fogyasztás után azonnal energiával töltik fel a szervezetet; ezért fogyasztják előszeretettel a sportolók, és ezért iktatják be az alacsony súlyú gyerekek étrendjébe.

 

 

Sok rostot tartalmaz (7% javasolt napi mennyiség 100 g-ban), ezért kiválóan alkalmas a székrekedés megelőzésére, mivel rendben tartja a bélműködést.

Sok olyan polifenol antioxidánst tartalmaz, mint a lutein, a zeaxantin, az alfa- és a béta-karotén. Ezek az anyagok védik a szervezetet az oxigén szabad gyökök, valamint a reaktív oxigén származékok hatása ellen, melyeknek óriási szerepük van az öregedés és bizonyos betegségek kialakulásában.

Kiváló B6-vitamin (piridoxin) forrás, a javasol napi bevitelnek kb. 28%-át szolgáltatja. Ennek a vitaminnak fontos szerep jut a vérszegénység és az ideggyulladás kezelésében, valamint csökkenti a hemocisztin szintet (ez az egyik oka a koszorúér-megbetegedésnek és különféle betegségek lefolyásának).

A gyümölcs kiváló C-vitamin forrás (100 g-onként kb. 8,7 mg-ot tartalmaz). A C-vitaminban gazdag élelmiszerek fogyasztása segíti a szervezetet a fertőzések és a szabad gyökök hatása elleni harcban.

 

 

A friss banán optimális mennyiséget szolgáltat szervezetünknek olyan ásványi anyagokból, mint például a réz, a magnézium és a mangán. A magnézium csonterősítő, de a szívműködésre is jó hatással van. A mangán az antioxidáns enzimek segítő eleme, a réznek pedig a vörös vértestek termelésében van szerepe.

A banán rendkívül gazdag káliumban, 100 g gyümölcs 358 mg-ot tartalmaz. A kálium fontos szerepet kap a szervezet sejtjeinek és nedveinek egyensúlyban tartásában, rendben tartja a vérnyomást és a szívműködést, a nátrium kedvezőtlen befolyásával szemben.


Szólj Te is hozzá!