No SSO cookie

Egyenek mandulát a dohányosok: megéri!

Utolsó változtatás: 2016-05-09 | Első közzététel: 2012-02-28
(5/ 1)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Egyenek mandulát a dohányosok: megéri!
Napi egy maréknyi mandula elfogyasztásával a dohányos csökkentheti a stressz szintjét, amit a dohányfüst oxidatív anyagai okoznak.

Ha naponta olvassuk a csomagoláson, hogy "A dohányzás öl", az általában nem elegendő ahhoz, hogy meggyőzzön minket, és abbahagyjuk a dohányzást. Ha valaki nem fogadja meg az intelmet, legalább egyen mandulát.

Egy kínai-amerikai kutatócsoport szerint egyértelmű, hogy ha valaki napi egy marék magas olajtartalmú mandulát megeszik, akkor hatásosan védekezik a szabad gyökök ellen, csökkentheti a stresszhatást.

Ning Li és munkatársai 60 fiatal dohányossal végezték el a vizsgálatokat, akik 5-20 db/nap cigarettát szívtak el, 84 g mandulát etettek meg minden nap, 4 héten át. A kontrollcsoport ugyanannyi kalóriát vett magához, mint amennyi a mandulában van, de azt sertéshús formájában fogyasztotta el, a normál étkezésen felül.

 

Egyenek mandulát a dohányosok: megéri!

 

A kutatók két oxidatív stressz-jelző anyagot juttattak az önkéntesek vérébe. Az egyik a
8-OHdG, a másik az MDA, amelyek általában nagy mennyiségben találhatók a dohányosok vérében, és jelzik a három fő antioxidáns enzim aktivitását. Ezek az enzimek a következők: a SOD (szuperoxid dizmutáz), a Gpx (glutácio peroxidáz) és a CAT (kataláz).

A vizsgálati eredményeket összehasonlították egy nemdohányzó csoport eredményeivel.

A kúra előtti eredmények: a 8-OHdG és az MDA szintek jól mutatták, hogy az antioxidáns stressz a dohányosoknál sokkal erősebb volt, mint a nemdohányosoknál, (64% és 184%). 4 heti mandulaevés után növekedett a SOD és a Gpx antioxidánsok szintje 35 és 16%-kal, illetve az oxidatív stressz jelzőinek, a 8-OHdG, és az MDA szintje csökkent 28 és 34%-kal, a sertéshúst fogyasztók szintjeihez képest.

Ning Li úgy értékelte az eredményeket, hogy ezek az eredmények azt jelentik, hogy a mandulafogyasztás javít a szervezet antioxidáns hiányán, és csökkenti az oxidatív stressz mértékét. Ennek alapja, hogy a mandula nagy mennyiségben tartalmaz E vitamint, rostokat, fitoszterolt (koleszterincsökkentő anyag) és telítetlen zsírsavakat, amelyek javítják az ember egészségi állapotát.

Forrás: La Nutrition.fr, 2007.11.27.
Li N, Almond consumption reduces, oxidative DNA damage and lipid peroxidation in male smokers.
J Nutr. 2007.Dec; 137 (12):2717-22.

 

Kiegészítésül néhány sor a mandula jellemzésére


A mandulában 20% protein van, annyi, mint a húsban. Alkalikus hatású a sok Ca, Mg, K, P, Fe miatt, amelyek összes részaránya 2,6 mg/100 g. Telítetlen zsírsavtartalma a legfinomabb szűz oliva-olajhoz hasonlóan 65%. Oldható rostokból 15%-nyit tartalmaz, a vérkoleszterin szintet csökkenti. E-vitaminja antioxidáns hatású. 30 g mandula TAC értéke 1300 millimól, tehát az erős hatású kategóriába tartozik.

TAC = Total Antioxidante Capacity hatáserősségi kategóriák:
kicsi 0-499 milimol
közepes 500-999 milimol
erős 1000- 1999 millimol
nagyon erős 2000-14000 milimol

A görög legenda szerint Démophon, Théseus és Phaedra fia, a trójai háborúból hazatérése idején eljegyezte Phyllis-t, (Sithon thraciai király lányát). Ám a nász előtt haza kellett mennie, és nem ért vissza az ígért időre, Phyllis bánatában felakasztotta magát. A könyörületes istenek mandulafává változtatták, mellyel az őt sirató Démophon egybeolvadt. Valószínűleg a görögök termesztették először a mandulát, a rómaiak "görög dió"-nak nevezték. Egyaránt szolgált nekik élelmül, gyógyszernek és képviselte az emberek isteni oldalát.


Szólj Te is hozzá!