No SSO cookie

H

K

Sze

Cs

P

Szo

V

 
23
24
28
29
30
 
 
 
 
SZAVAZÁS

Miből áll kerted legnagyobb része?

Miért fogyasszunk sok mandulát? - 1. rész

Utolsó változtatás: 2011-11-22 | Első közzététel: 2011-11-22
(0/ 0)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Miért fogyasszunk sok mandulát? - 1. rész
A rendkívül ízletes mandula sokáig a jómód és az egészség szimbóluma volt. A magok az egészséghez elengedhetetlen alapvető tápanyagokat tartalmaznak. Botanikai szempontból a mandula a rózsafélék (Rosaceae) családjához, és a Prunus alcsaládhoz tartozik. Tudományos neve: Prunus dulcis. 

A mandula hasznossága

 

A mandula kistermetű lombhullató fa, őshazája Nyugat-Ázsia hegyvidéke, ahol optimális körülmények között fejlődhet. Az utóbbi években világszerte termesztik kereskedelmi megfontolásból. Tavasszal a fa virágai fehéres-rózsaszínűek, és ezekből alakul ki őszig a termés.

Csonthéjas termése egyetlen csontárat tartalmaz, a „mandulamagot", amelyet kemény terméshéj takar. A mag ovális, hosszúkás alakú, barna, kb. 2 cm hosszú és 1 cm széles, súlya 1-1,5 gram.

 

A mandula jótékony hatása


A mag gazdag rostokban, vitaminokban, ásványi sókban és más vegyi anyagokban, melyek kedvezően befolyásolják az egészségünket. Mértékletes fogyasztása rengeteg betegség, sőt a rák kialakulása ellen is véd.

 

 

Fontos energia- és tápanyagforrás. Különösen gazdag olyan egyszeresen telítetlen zsírsavakban, mint például az olajsav, és többszörösen telítetlen zsírsavakban, melyek csökkentik a „rossz" koleszterin szintjét. Tudományos kutatások kimutatták, hogy az egyszeresen telítetlen zsírsavakban gazdag mediterrán konyha fontos szerepet játszik a vérkeringési zavarok és a szívinfarktus megelőzésében.

A mandula nagyon jó E-vitamin forrás, nem kevesebb, mint 25 g-ot tartalmaz 100 g magban (170% javasolt napi mennyiség). Az E-vitamin erős zsírban oldódó antioxidáns, mely karbantartja a sejtfalakat és a bőrt, védve a szabad gyökök hatásától.

A mandula nem tartalmaz sikért (glutint), jó alternatívát jelentve a liszt-érzékenyek számára.

Egész sor B-vitamin komplexumot tartalmaz (tiamin, riboflavin, niacin, pantoténsav, B6-vitamin), de jó adag folsav is van benne. Ezek az enzimek hatóerőként működnek a sejtekben zajló metabolizálási folyamatokban.

 

Nyers mandula

 

Kiváló ásványi anyagforrás, foszfort, vasat, kalciumot, magnéziumot, mangánt, cinket és szeléniumot tartalmaz.

A mandulaolaj kiváló puhító szer, amely a bőrt bársonyossá varázsolja. Használják még főzéshez, alapolajként a hagyományos gyógyászatban, aromaterápiában, valamint a kozmetikai és gyógyszeriparban.

Mindössze napi egy marék mandula biztosítja az ásványi anyag-, vitamin- és fehérjeszükségletet.

A cikk folytatása >>


Szólj Te is hozzá!