No SSO cookie

Talajtól a tányérig kampányt az Édenkert.hu is támogatja!

Utolsó változtatás: 2018-05-17 | Első közzététel: 2018-05-15
(5/ 1)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Talajtól a tányérig kampányt az Édenkert.hu is támogatja!
Hazánkban kevesen ismerik az ökogazdálkodás valós előnyeit és korlátait. Ugyanakkor a társadalmi igény érezhetően növekszik a kémiai szerek által dominált élelmiszer-termelés megváltoztatására, és az egészségesebb, környezetkímélőbb alternatívák keresésére.

Az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet (ÖMKi) pontosan ezért indította útjára a biogazdálkodás és bioélelmiszer-fogyasztás népszerűsítését célzó, öt hónapon át tartó online kampányát. A Talajtól a tányérig kampány célja, hogy hitelesen, szakmai alapokon, ugyanakkor érthetően mutassa be a hazai fenntartható élelmiszer-termelést, megszólítva a biogazdákat és rávilágítva az ökológiai kutatás fontosságára.

 

Kóstoljunk bele a sokszínűségbe!

 

A biogazdálkodás számos új zöldséggel, gyümölccsel és feldolgozott termékkel ismertetheti meg a fogyasztót, melyekről eddig talán nem is hallott. Emellett a változatos biotermékekből és alapanyagokból felépülő étrend a kiegyensúlyozott táplálkozás mérföldköve is. Az ÖMKi kutatási eredményei megmutatják, hogy vegyszermentes termeléssel is lehet sokszínű, egyedi és természetes alapanyagokat előállítani.

 

omki_kerteszet

 

Fogadj örökbe egy tájfajta paradicsom-palántát

 

A Talajtól a tányérig kampány keretében szeretnénk a biológiai sokszínűséget mindenki számára megtapasztalhatóvá tenni. Ezért indítottuk el a „Fogadj örökbe egy tájfajta paradicsom-palántát” felhívást. A felhívás keretében több mint ezer palántát rendeltek az érdeklődők, melyet májustól gondosan nevelgethetnek majd otthonukban. A Talajtól a tányérig kampány pedig tippeket ad a sikeres munkához, melyet bárki hasznosíthat a kertjében. A tájfajta paradicsom-palánta csak egyike az ÖMKi kutatásaiból származó gyakorlati eredményeknek.

 

paradicsom_tajfajta

 

A kampány során áprilisban az ökológiai méhészet, májusban a szőlészet, júniusban a szántóföldi biogazdálkodás kerül majd terítékre, bemutatva a hazai biokutatás gyakorlati hasznosítását, és nem utolsó sorban a kutatásban résztvevő biotermelőket. Júliusban a biokertészet témakörével és a Nagy Lecsó rendezvénnyel zárul a kampány. Érdemes tehát nyomon követni az eseményeket!

 

Mindennapi hőseink: a biogazdák


Olyan magától értetődő, hogy a boltban megvesszük az ételt, hogy sokszor elfelejtjük megbecsülni az előállításán dolgozó termelőket. A biogazda az a forrás, aki nemcsak megtermeli számunkra a betevőt, de törődik is azzal, hogy mit eszünk. A Talajtól a tányérig kampány arra biztatja az érdeklődőket, hogy ismerjék meg a biogazdákat, és ezáltal azt, hogy az étel, amit megvásárolnak, honnan származik. Fontos a közvetlen kapcsolat a termelővel, mert ez a bizalom záloga, és így válik a talajtól egészen a tányérig követhetővé a minőségi bio élelem útja.

 

on_farm_omki

 

Az ÖMKi évente több mint 100 gazdálkodóval működik együtt, úgynevezett on-farm kutatásai során. A részvételi kutatást megvalósító on-farm hálózat 2017-ben az OMÉK Agrárfejlesztési Díját is elnyerte. A Talajtól a tányérig kampány során szeretnénk a lehető legszélesebb ismertséget biztosítani a kutatási hálózat résztvevőinek, hiszen első kézből látjuk munkájukat, ismerjük érdemeiket – és fontosnak tartjuk, hogy mások is megismerjék őket!

 

omki_meheszet

 

Közösen a bioért

 

A Talajtól a tányérig online kampány március közepétől a tájfajta paradicsomok örökbefogadásával indult, áprilistól júliusig pedig az ÖMKi kutatási ágazatainak szereplőit és eredményeit, így a méhészeti, szőlészeti, szántóföldi és kertészeti ökológiai termelés jellegzetességeit mutatja be. A kampány célját olyan neves előadóművészek, illetve a közösségi médiában ismert személyek is felkarolták és népszerűsítik, mint például Ivancsics Ilona színésznő, Vecsei H. Miklós színész, Nagy Réka, az Ökoanyu, vagy éppen a Felelős Gasztrohős. A kampányt július végén a Nagy Lecsó rendezvény zárja, ahol egy közös főzés keretében találkozhatnak a résztvevők: gazdák, kutatók, kertészkedők és fogyasztók egymással. Ráadásul, még a tájfajta paradicsom nevelés gyümölcseit is megversenyeztethetik a lelkes örökbefogadók a Paradicsom Szépségversenyre nevezve.

A kampányba folyamatosan bekapcsolódhatnak azok, akik szeretnének többet megtudni a fenntartható gazdálkodásról, a biokutatásról, vagy kedvet éreznek az aktív részvételre a kampány folyamatosan frissülő felhívásaiban, vagy az ÖMKi munkájában. Nemcsak a bioért tehetünk a kampánnyal, hanem azért is, hogy hitelesen tájékoztassuk a nyilvánosságot a környezet-tudatosság, a fenntartható élelmiszertermelés és fogyasztás mindennapjainkban is megvalósítható eszközeiről. Megmutatva, hogy öko nemcsak egy címke, hanem életvitel és világnézet is, amivel közösen tudunk tenni egy egészségesebb, természetesebb jövőért.

A kampány részleteiért kérjük, keresse fel az ÖMKi Talajtól a tányérig oldalt.


Szólj Te is hozzá!