Nézzük meg, milyen előnyei és veszélyei lehetnek az egyes kerti munkafajtáknak!
Kertünk sokkal több, mint „zöld nappali” a szabadban, hiszen számos egészségmegőrzési lehetőséget rejt magában. A kertben való rendszeres mozgás erősíti az izomzatot, megelőzi a túlsúly és más civilizációs betegségek kialakulását. Mire vigyázzunk, amikor kertészkedünk?

A kertünkben termő gyógy- és fűszernövényeknek sokféle jótékony hatásuk van, a vegyszermentesen termesztett zöldségek és gyümölcsök pedig értékes élelmiszereink. Ha a kertünkben tartózkodunk, az segít abban is, hogy feltöltekezzünk energiával.

 

Mit ad a kert az idősebbeknek?


A mozgás minden életkorban jótékony hatású, ha a helyes formáját választjuk. A megfelelő kerti munkálkodásnak köszönhetően idősebb korban is megőrizhetjük mozgékonyságunkat. A szabad levegőn is fontos a helyes ülés és fekvés, ezért ha fáj a keresztcsontunk vagy a térdünk, ajánlatos a nyugágyat stabilabb ülő- és fekvőalkalmatosságra cserélni. Hogy könnyebb legyen felállni, javasolt a 40 cm-es ülőmagasság. Emellett figyelnünk kell a biztos járásra: kavics, járólap, fű, homok, fakéreg – mindegyiknek megvan a maga sajátossága. A gyakorlat azt mutatja, hogy előnyös a fő kerti közlekedő útvonalakat lehetőség szerint járásbiztos kőlapokkal fedni. A mellékutak burkolata lehet fakéreg, homok vagy kavics.

 

lábak a kertben
A kert nem csak a szépségével képes gyógyítani bennünket

 

Lássunk egy kerti tornagyakorlatot, amely egyensúlyunk ellenőrzését szolgálja:

 

Álljon biztos talajon, és csukja be a szemét. Biztosan áll? Ha igen, akkor álljon fél lábra. Hajtsa végre ugyanezt a gyakorlatot fakéreg borítású vagy füves talajon. Ha itt már nem áll biztosan, akkor célszerű javítania az egyensúlyán.

Kerti medence, régi kád, kővályú – mind alkalmas a vízben járásra. Figyeljen azonban arra, hogy mindig hideg vízben végezze a gyakorlatot. Ha nehéznek érzi a lábát, próbálja ki a Kneipp-féle lemosást kerti locsolóval.

 

Termesszünk növényeket!


A kertben, az erkélyen vagy akár az ablakpárkányon is érdemes növényeket nevelgetni. Mindegy, mit termesztünk – fűszer- vagy gyógynövényeket, vadon termő fajtákat –, ezek a növények minden kertet gazdagítanak és elősegítik jó közérzetünk és egészségünk megóvását. A kerti munka veszélyei: hátfájás és más panaszok A hátfájdalmak, a térdfájás vagy a vállproblémák a kerti munka közismert következményei.

 

idősek a kertben
A kerti munka önmagában is jó mozgás

 

Nézzük meg, milyen előnyei és veszélyei lehetnek az egyes kerti munkafajtáknak!

Fűnyírás


  • Pozitív hatás: fokozza a felkar erejét, a kitartást, a koordinációt és az ügyességet.
  • Veszélye: túlterhelhetjük a vállízületeket, a vibrálás megterhelő lehet a kisízületek számára, a fűnyíró traktor hátproblémákat okozhat.

 

A fűnyíró gyűjtőjének kiürítése

  • Pozitív hatás: az erő és a koordináció növelése.
  • Veszélye: a gerincoszlop meghajlításában és elfordításában rejlik. Kerti talicska tolása.
  • Pozitív hatás: erő, kitartás fokozása. Figyeljünk azonban arra, hogy a súlypont a két lábunk között legyen, különben túlságosan megterheljük a hátizomzatunkat. Söprögetés közben ne feledkezzünk meg arról, hogy könnyen elfáradhatnak a hátizmok.

 

Gyomlálás, vetés, betakarítás

  • Pozitív hatás: fejleszti koordinációs készségünket, egyensúlyérzékünket, valamint gyümölcsszedéskor jótékony hatású a nyújtás, nyújtózkodás. Kerüljük azonban a hosszú ideig tartó, görnyedt testtartást!

 

Fa és bokor kivágása

  • Pozitív hatás: növeli a felkar és a kéz erejét, erősíti kitartásunkat.
  • Veszélyei: túlterhelhetjük a vállövet és a kéz ízületeit, és a tartós fogás/tartás következtében az ínhüvely ízületét. Ügyeljünk a tehermentesítésre, ha álló munkát végzünk Álló munka esetén jó szolgálatot tehet egy kis zsámoly, amelyre hol a jobb, hol a bal lábunkat tehetjük fel, ezáltal némileg tehermentesíthetjük az ágyékcsigolyákat. Viseljünk megfelelő cipőt! A helyes hajolási technika – széles terpesszel és a lábak közé helyezett súlyponttal – segít elkerülni a hátfájdalmakat. Lehetőség szerint soha ne hajoljunk előre nyújtott lábbal. Az ágyékcsigolyák tehermentesítése céljából tanácsos a hátat egyenesen tartani. A gerincoszlop erős meghajlítása – például gyomláláskor vagy palántázásnál – az izomzat túlterhelését vonja maga után. Hosszan tartó előre hajolás esetén egyik térdünk legyen mindig a talajon, és ha megoldható, támaszkodjunk az egyik kezünkre.
  • Térd alatti kispárna, alátét stb. megkönnyítheti a fárasztó munkát. Tartsunk rövid szüneteket, és végezzünk lazító gyakorlatokat!
  • Kezdjük a bokaízületekkel: végezzen lábfejkörzést 15-ször mindkét irányba, majd lóbálja lazán a lábát! Húzza mindkét vállát magasra a füléhez, és erőteljes kilégzés közben lazán engedje vissza! Gördítse az állát a mellkasa mentén egyik oldalról a másikra! Körözzön a vállával előre, majd hátra! Emelje magasra mindkét karját, kulcsolja össze, és fordítsa lassan jobbra és balra a felsőtestét! Végül tegyen néhány lépést előre és hátra kifelé fordított lábfejjel!


Forrás: Der Garten – eine Quelle der Gesundheit

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

Miért potyognak le citromfáról az apró terméskezdemények?

Az első két évben célszerű az irányított gyümölcs-, illetve virágritkítás.

Részletek »

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Jelenleg nincs még új játékunk!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.