Fitomarketing - A fák reprezentációja a mai reklámokban
Ön szerint mi a közös a tüdőgyógyász-konferencia, a Milka és a SAP tanácsadó cég között? A válasz: a hirdetéseikben megjelenő fák, és a hozzájuk kapcsolódó képzettársításaink. Melyek ezek?

"A reklám a mai élet virága, 
az optimizmus és a vidámság bizonyítéka,
szórakoztatja a szemet és a szellemet."
Blaise Cendrars

Mindnyájan észrevehettük, hogy a reklámokban gyakran jelennek meg növények. Érezzük színük, formájuk, érzelmi, hangulati hatását. A növények megfelelő felhasználása a reklámokban gondos tervezést igényel. Több reklám esetében feltűnő a növények és virágok a termékhez kapcsolódó szín- vagy formai analógiája. Másik fontos alkalmazási terület, amikor a reklámkészítők szimbólumként használják a növényeket. Ugyanakkor előfordulnak ritkán alkalmazott, "elfelejtett", és közhelyszerűen elcsépelt szimbólumok is. Más általam vizsgált reklámokban a növények, mint a paradicsomi állapot, az egészség és a tökéletesség ígéreteként jelentek meg. Előfordult azonban a növények öncélú, tartalomtól független alkalmazása is.

A következő reklámokban olyan képeket mutatok be, ahol a növény nem a reklámozott termék, hanem a reklámüzenet közlésére, alátámasztására, szolgáló eszköz, melynek segítségével a csokoládéktól, a mobilszolgáltatókon keresztül akár vállalatirányítási rendszereket is lehet reklámozni. Ehhez a fák sokfelé tulajdonságát használják fel, ami többek között lehet a szép habitus, őszi lombszíneződés, a gyönyörű sziluett, érdekes habitus, hosszú élettartam, különböző formájú virágok és levelek, és a fákhoz kötődő különböző hangulati hatások.

FITOMARKETING - FÁK REPREZENTÁCIÓJA A MAI REKLÁMOKBAN
A képzettársítás túl gyakori használat esetén megkopik, frissességét elveszti, közhelyessé válhat. A friss levegőt biztosító lombkorona szimmetrikus képével könnyen kínálja a tüdőlebenyekre való asszociálást. Ezt az ötletet használja ki a dohányzásról leszokást segítő program is, amely a szabad légutakért indít kampányt.

Az 50. Tüdőgyógyász Nagygyűlés Balatonfüredi plakátja a fa képét függőleges tengellyel két félre bontja, így a fa csupasz ágaival a telet, leveles felével a nyarat idézi egyszerre, amely beteg és egészséges tüdőt szimbolizálja.

Cseles megoldást eszelt ki a Milka, hiszen ajándékbögre osztogatásnak álcázott piackutatást valósít meg. Reklámjában, természetesen olvashatatlan apró betűvel közlik a vásárlóval, hogy az adatait felhasználják, hogy adatbázist létesítenek belőle.

 

FITOMARKETING - FÁK REPREZENTÁCIÓJA A MAI REKLÁMOKBAN
A hirdetéséhez ötletesen családfaként ábrázolt almafát - amelynek ágain szereplő termékcsomagolásból kell beküldeni 5 különböző csokoládécsomagolást - a márkahierarchia bemutatására alkalmazzák. "Persze barátaidnak, családtagjaidnak is szerezhetsz bögrét, ha újra és újra elpostázod nekünk az 5 különböző Milka csomagolást a kérdőívvel" ...A lilás derengés csak kiemeli a hirdetett terméket.

Véleményem szerint társadalmilag káros kategóriába tartozik a Milkatehén, mivel statisztikák szerint az óvodások a 80%-a azt hiszi, hogy az igazi tehén színe lila - a Milka reklám hatására. Nem véletlen, hogy a reklámkészítők ezt a korosztályt célozzák meg, mert ők a legfogékonyabbak és úgyis ráveszik szüleiket a termék megvásárlására.

 

FITOMARKETING - FÁK REPREZENTÁCIÓJA A MAI REKLÁMOKBAN
A bonsai (bon=tál, sai=fa-fácska) nagyságát, méretét használja fel a SAP, az integrált vállalatirányítási rendszereket áruló cég.

A kis fácska azt jelenti a reklámüzenet szerint, hogy "már kis -és középvállalatok számára is elérhető változatban" is kapható. Külön érdekessége a képnek a balról benyúló emberi kéz, amely mintegy a biztonságot, gondoskodást, törődést szimbolizálja.

Felmerül bennünk a kérdés, hogy vajon nem volna megfelelő ehhez a reklámhoz egy fiatal kis fa? A válasz egyértelműen nem, hiszen fontos, hogy öreg fát alkalmazzanak, mivel ez azt sugallja, hogy hosszú távon fog jól működni a cég, amelyik alkalmazza a SAP módszereit.


FITOMARKETING - FÁK REPREZENTÁCIÓJA A MAI REKLÁMOKBAN
Kertészeti szempontból érdekes esetét találjuk a fa felhasználásnak a Bull számítástechnikai cégnél.

Nem csak egyszerűen logójukban jelenik meg, mint hatalmas növény, hanem a cég központjában ténylegesen áll egy hasonlóan nagy óriásfa. (Jelentése: a fa nagysága = a cég nagyságával.) <>

Megjegyezhetőséget, bevésődést hivatott elősegíteni a fák nemzetség nevéből kialakított latin szójáték: "Salix, Phoenix, Larix -UNIX".

Az évszakok megjelenítése rendkívül sok esetben fával történik. Külön ki kell emelnem az őszt, és a telet, mert ez az a két évszak, amelyet leggyakrabban szimbolizálnak a fák segítségével. A tavaszt leginkább kistermetű hagymásokkal, gumósokkal (hóvirág, krókusz stb.), míg a nyarat egynyári évelőkkel szimbolizálják.

Összefoglalóan megállapítható, hogy a fákat inkább a formájuk, alakjuk, nagyságuk, habitusuk miatt, míg a virágokat főleg a színük és frissességük miatt alkalmazzák a reklám készítői. A virágok rendszerint az életerő szimbólumai, a rövid életük miatt a törékenységet, nőiességet jelképezik.

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

10-12 szilvafám vírusos, ki kell vágnom őket?

Sajnos a vírusok ellen sem az emberek, sem a növények estében nincsen gyógyítási lehetőség

Részletek »

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Jelenleg nincs még új játékunk!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.