-
Betonelemgyártó-ács
-
Kereskedelmi vezető, félpótkocsi értékesítő
-
Masszőr Hölgy kolléganőt keresek Hévízi munkahelyre.
-
Traktoros (tolólapos)
-
Shop eladó
-
Tejelő szarvasmarha telep- Műszakvezetői állás
-
gipszkartonozás, szárazépítés
-
Targonca kezelő bizonyítvánnyal
2024. 07. 23
-
Gyártástámogató hegesztőmérnök
2024. 07. 26
-
Csoportvezető | Győr
2024. 07. 25
-
Operátor / árufeltöltő
2024. 07. 27
-
Quality Control Specialist
2024. 07. 27
-
Project Coordinator
2024. 07. 27
- További állások »
- Álláshirdetés-feladás »
![A bringás nyeregpálcák evolúciója](https://www.edenkert.hu/wellness/7224/nagykep_916x515/a-bringas-nyeregpalcak-evolucioja.jpg)
A nagy kerékpárgyártók már évek óta igyekeznek új alternatívát találni a hagyományos acél nyeregpálcák helyettesítésére, megálmodva egy új szabványt. Hogy mi indította el a gondolat vezérhangyáját a fejlesztői fejekben, azt nehéz megfejteni, de több szempont is motiválhatta őket.
Három fő szempont, hogy:
- a nyeregpálca könnyebb, tehát kisebb súlyú legyen,
- olcsóbban gyárthatóvá váljon,
- és egyszerűbben lehessen állítani.
A fejlesztők már dolgoznak ezen egy ideje, de a mai napig egyelőre nem született meg a tökéletes megoldás.
Pedig voltak próbálkozások
Köztük néhány igazán figyelemre méltó is. A titán és alumínium nyeregpálcát követően a változást a karboncső hozta meg. Nem lehetne hosszan sorolni előnyeit, de az biztos, hogy súlyban (azaz könnyűségben) verhetetlennek bizonyult. Ez az egyetlen előnyös tulajdonság, de aki kerékpározik, tudja, hogy talán a legfontosabb is.
De mik is voltak a fontos szempontok a súlyán kívül?
Egyik az állíthatóság… Ebben sajnos a karbon nyeregpálca nem jeleskedik igazán, és mivel magassága is megnövekedett 1 mm-rel, sajnos nem is illik össze valamennyi nyeregcsőfejjel.
A karbon remek anyag
Bár a karbon igen jó anyag, és szereti a húzási igénybevételt, széles átmérőjű cső esetén meglehetősen merev vázat lehet belőle alkotni. Nyeregpálcából viszont pont az ellenkezője kellene, kicsi átmérőjű és a nyeregcsőfej szorítja a felületét. Erre megoldást jelenthet, hogy egy plusz réteggel betekerjük az anyagot ott, ahol a nyeregcsőfej rászorít. De akkor még nem is számoltunk a legnagyobb terheléssel, a bringás testsúlyával, ami a nem megfelelő anyagból készült nyeregpálcákat bizony el is hajlítja. Az ilyen terhelés a karbonnak nem barátja.
A hajlítgatás azonban nem minden
A karbonból készült nyeregpálcának a csavarás is ellensége. Ha féloldalasan terheled testsúlyoddal a nyerget (ami a legjobb családban is előfordulhat), szintén elhajolhat. Ez ellen a keresztátkötővel megerősített nyeregpálca jelenthet megoldást.
![bringa. bringa.](https://www.edenkert.hu/upload/2/article/7224/bringa.jpeg)
2006 körül az SDG előrukkolt az I-Beam pálca-nyeregcsőfej rendszerrel, amelyet gyorsan szabadalmaztatott is. Hirtelen lett népszerű, mert erős volt és közben könnyű is, mégsem érte el végül az átütő sikert. A profi bringások ugyanis nem tudtak megbarátkozni az előre-hátra tolható, és az erős és könnyű, de nagyon kényelmetlen nyereggel. 2008-ban az SDG kényelmesebbé tette a rendszert, viszont ehhez annyi plusz anyagot kellett használniuk, hogy az alacsony súly rovására ment.
Eközben a Stella Italia is megszülte Monolink rendszerét, de hasonló sorsra jutott, főleg a profi kerékpárosok körében, mint az SDG-é. Bár itt főleg a borsos ár lehetett az indok.
Majd jött egy mountain bike újítás a fordított V-alakú nyeregpálcával, ami jól állítható és könnyű, de még mindig kényelmetlen volt. Ami viszont a fenéknek is komfortos, az a Vector Evo Wing. Igaz, itt a könnyedségből áldoztak a kényelem oltárán, és az ára is mehetne még lejjebb.