Kiránduljunk a Hagymás-hegységbe!
A Hagymás-hegység Erdélyben, Hargitától északra, Gyergyószentmiklós közelében található. Úticélunk a hegység és közelében levő Gyilkos-tó, végül a tótól induló Békás-szoros volt.

A Hagymás-hegység Erdélyben, Hargitától északra, Gyergyó-szentmiklós közelében található.

KIRÁNDULÁS A HAGYMÁS-HEGYSÉGBEN

Félnapi vonatozás után hajnalban érkeztünk Csíkszeredára. Innen busszal mentünk tovább Balánbányára, ahonnan a túraútvonal indult. Már a buszozás is élményt jelentett, hiszen a rendkívül rossz útviszonyok miatt csak nagyon lassan haladtunk. Viszont így legalább több időnk volt gyönyörködni a tájban, és lélekben felkészülni a "nomád" életre. Hiszen a kirándulás alatt nem szándékoztunk lakott területet érinteni, így egy teljes heti élelmet és a vizet vittünk magunkkal. Bár a legszükségesebb román szavakat a kirándulás előtt igyekeztük megtanulni, alig kellett használnunk "idegen nyelv tudásunkat", mert ez a vidék szinte teljesen magyarok lakta.

Első nap a Hagymás-hegységben - Egyes kő

Balánbányáról több úton is el lehet jutni a Hagymás-hegységbe. Ezt a mészkő-hegységet meredek, kopár sziklafalak jellemzik, melyeket szűk völgyek szegélyeznek. Első napi úticélunk a hegység legdélebbi részén magasodó 1608 m magas Egyes-kő szikla volt. A szikla tövében turistaház található. Mivel ragaszkodtunk a "nomád" életformához, a sátrainkat egy közeli mezőn vertük fel. Szerencsére néhány percnyire egy tiszta vizű ér csordogált. Itt fel tudtuk tölteni vízkészletünket. A majdnem merőlegesen magasodó 50 méteres sziklát vállalkozó kedvűek hegymászó-felszerelés nélkül is megmászhatják. Fentről csodálatos látvány tárul elénk.

Második nap a Hagymás-hegységben - Fehér mezők

[vote:1143637371]Másnapi célunk a Fehér-mezők voltak, amelyek félúton találhatók a Gyilkos-tó felé vezető úton. Augusztusban ezen a vidéken sokféle vad gyümölccsel lehet az unalmas levespor - konzerv menüt kiegészíteni. Hiszen ilyenkor érik a málna, a szamóca, és a magasabb részeken gyakori az áfonya is. A napsütötte réteken mentát és kakukkfüvet szedhetünk, melyekből kitűnő tea készíthető. Aki nem bízik a patakokból nyert vízben, annak különösen ajánlott.

A turistajelzéseket követve az ösvény a Hagymás-hegység gerincén vitt keresztül. A legmagasabb pont az 1792 m magas Nagy Hagymás . A hegyről lefelé a lankás részeket nagyrészt legelőnek alakították ki. Főleg tehenet, birkát és lovat tartanak. A pásztorkutyák többször körbefogtak és "vigyáztak" ránk, amíg a gazdájuk vissza nem hívta őket. Ilyenkor a legjobb, ha megőrizzük nyugalmunkat, és nem teszünk hirtelen mozdulatokat. Sőt egy kis szendviccsel még le is lehet kenyerezni őket.

Harmad nap a Hagymás - hegységben - ködben

KIRÁNDULÁS A HAGYMÁS-HEGYSÉGBEN
Éjszakára egy védett völgyben táboroztunk le. Sajnos reggelre sűrű köd lepte be a vidéket, és két napig fel sem szállt. Így a tájban nem gyönyörködhettünk, viszont a környező növény - és állatvilágra nagyobb figyelmet fordíthattunk. Bár a legtöbb virág már elnyílt, találtunk havasi gyopárt, kornis tárnicsot, szegfűt és több kosborfajt is.

A Gyilkos-tó , mely Erdély egyik leghíresebb turistalátványossága 1837-ben a Gyilkos-hegy és a Cohárd-hegy összecsúszása során keletkezett. A leomló sziklák elzárták a Veres-patak útját, mely felduzzadt: így alakult ki a tó. Az elárasztott völgyben mára már csak a fenyőcsonkok látszanak. A patak egyébként hordalékával lassan feltölti a tavat, amely 100-150 év múlva teljesen el is tűnhet. Ösvény vezet körbe, sőt még csónakázni is lehet. Ez és a tó köré épült "vendéglátó-ipari" egységek kicsit rontják a környék természetes varázsát. Viszont a kürtös-kalácsot nem szabad kihagyni!

Az egész környék nemzeti parki besorolást kapott, így a "vad" kempingezés tilos, viszont van kemping és viszonylag olcsó motelok sora várja a turistákat. Mi mégis úgy döntöttünk, hogy megkockáztatjuk az erdei táborozást. Egy óra meredek kaptató után sikerült is egy csodálatos mezőn letáboroznunk. Estére ismét sűrű ködbe burkolózott a táj. Hajnalra pedig eleredt az eső.

A Gyilkos-tótól aszfalt úton mehetünk a Békás-szorosig. A szoros kb. 5 km hosszú, és 100-300 m magas sziklafalak határolják. A völgyben fut végig a Gyilkos-tóból kifolyó Békás-patak. A sziklák között sokszor vízesésként zuhog alá.

Dáciával a civilizációba

Az eső egész nap esett, a patak megáradt, a sziklákon több ideiglenes vízesés keletkezett. Aznap este feladtuk büszkeségünket és egy motelben táboroztunk le. Az utolsó napon az eső tovább szakadt. Egy büfében vártuk a buszt, ami levitt volna Gyergyószentmiklósig.

A buszt a rossz látási viszonyok és a megállás elmulasztása miatt lekéstük. A következő busz csak délután jött és azzal már nem értük volna el a vonatunkat. Új tervet kellett kidolgozni. Egy helyi lakos segítségét kértük, aki rövid alkudozás után (fejenként 1000 Ft) hajlandó volt a Dáciáján elvinni minket Gyergyószentmiklósra. Vártuk már, hogy végre felszállhassunk a vonatra. Öt nap után már hiányzott a civilizáció. Másrészt sajnáltuk, hogy ismét egy évnek kell eltelnie, hogy újra a szinte érintetlen természetben tölthessünk néhány napot.

Gyilkos - tó

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

5 éve vettem homoktövist párban. (Porzó-termő) Eddig még soha nem termett.

Sokan próbálkoznának a homoktövis termesztésével, azonban tudniuk kell, hogy a gyümölcs gondozása roppant kézimunka-igényes foglalatoskodás.

Részletek »

Fotójáték

Legfrissebb fotó:

Gloxínia

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Jelenleg nincs még új játékunk!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.