Izületi gyulladást csökkentő étrend
A reumás megbetegedések, melyek az ízületek, az izmok, az inak merevségét és fájdalmát okozzák, a világon minden hetedik embert érintenek. 

Hazánkban is sokak életére van hatással mozgásszervi probléma, és szinte mindannyiunk ismeretségi körében találunk valakit, aki reumás megbetegedésben szenved.

 

Csökkentsük a terhelést az izületeinken


Az egyik legfontosabb kapcsolat az étrend és az ízületek egészsége között - az ízületekre nehezedő nyomást alapvetően meghatározó - testtömeg. A túlsúly extra terhelést ró a testtömeget tartó hátra, a csípőre, a térdre, a bokára, a lábra, ezért már egy kisebb súlycsökkenés is nagy könnyebbséget jelenthet ezeknek az ízületeknek. Elhízásnál mindemellett megváltozik a test statikája: így pl. hasi elhízás (és az ezzel gyakran együtt járó laza hasizom) esetén a testsúly eloszlása átalakul, amit a szervezet az ágyéki gerinc görbületének fokozódásával kompenzál, s ez egyre nagyobb terhet jelent a gerincnek. Azok számára tehát, akik túlsúlyosak és testtömeg-tartó ízületi problémájuk van a súlycsökkentés döntő fontosságú, és többet segíthet, mint néhány étrend-kiegészítő fogyasztása.

 

Ízelítő izületeink védelméhez

 

"Izületi gyulladást csökkentő" étrend

  • Ízületeink védelme szempontjából kitüntetett szerep jut a többszörösen telítetlen hosszú láncú omega-3 zsírsavaknak, amelyek legjobb forrásai a tengeri halak, így ezekből együnk rendszeresen, hetente legalább 1-3 alkalommal.
  • Azoknál, akiknél nem valósítható meg a rendszeres halfogyasztás, étrend-kiegészítőkkel pótolhatjuk a halolajat. Olyan készítményt válasszunk, amely hatékony, összesen 500-750 mg mennyiségben tartalmaz EPA és DHA halolajakat.
  • Együnk rendszeresen vasban gazdag ételeket, hogy a vashiányos anémia kialakulását megelőzzük! Legjobban hasznosuló vasforrásaink állati eredetűek - a húsok, az olajos hal, a tojás -, de a hüvelyesek, a zöld leveles növények, valamint a vassal dúsított élelmiszerek is hozzájárulhatnak a megfelelő vasbevitelhez.
  • A kalcium megfelelő mennyisége elengedhetetlen ízületeink egészsége szempontjából, mivel a kalciumhiány könnyen a csontok törékennyé válásához, oszteoporózishoz vezet,
    ezért fontos szerepeltetni étrendjükben napi fél liter tejet, vagy joghurtot, illetve ezzel egyenértékű kalciumot tartalmazó tejterméket. Ezek az élelmiszerek egyben jó forrásai a csontképződéshez szükséges D-vitaminnak is, ami a táplálékokkal felvett kalcium és foszfor megkötéséhez szükséges.

 

Ízelítő izületeink védelméhez

 

A kutatások azt mutatják, hogy a már említett egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakat, mérsékelt mennyiségű sovány húst és sok zöldséget, gyümölcsöt tartalmazó diéta a heti rendszeres halfogyasztás mellett képes csökkenteni a testben a gyulladást azáltal, hogy segíti a szervezetet megszabadítani a gyulladást okozó anyagoktól. Ehhez azonban az kell, hogy naponta legalább négy adag zöldséget - elsősorban frissen, de lehet gyorsfagyasztott vagy konzerv is - és legkevesebb két adag gyümölcsöt elfogyasszunk. (Egy adag kb. egy maroknyi, vagy néhány evőkanálnyi mennyiséggel azonos.) Válasszunk különböző színű zöldségeket, hogy minél többféle olyan növényi hatóanyag kerüljön a szervezetünkbe, ami segít mérsékelni a gyulladást!

 

Végül néhány aranyszabály, amelyeket "minden porcikánk meghálál":

  1. Étrendünk legyen változatos és kiegyensúlyozott, hogy testtömegünket az ajánlott határok között tarthassuk, és a szervezetünk számára szükséges tápanyagok megfelelő arányban legyenek.
  2. Fordítsunk figyelmet arra, hogy az ízületeink számára is kedvező típusú zsiradékok kellő mennyiségben legyenek táplálékunkban, különös tekintettel a halolajra.
  3. Együnk sok zöldséget és gyümölcsöt!
  4. Rendszeresen mozogjunk!

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

A csatolt képeken szereplő növény nevét szeretné megtudni.

Egy gyönyörű, korai virágunk ő, az illatos hunyor (Helleborus odorus)

Részletek »

Fotójáték

Legfrissebb fotó:

Gloxínia

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Jelenleg nincs még új játékunk!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.