Meditáció egy metszőollóval: mindfulness a kertben
Első hallásra csupán egy divatos kifejezésnek hangzik, pedig az alapja több mint 2500 éves keleti hagyományokon nyugszik. A mindfulness, a tudatos jelenlét állapota, amikor kiürül az elménkből a bevásárlólista, a többszáz olvasatlan email, a családi problémák, és csak a jelenre koncentrálunk.

Az elme éber és ítélkezésmentes állapotát a buddhista szerzetesek főként meditációval érik el, ám neked nem kell mindenáron lótuszülésbe erőltetned a testedet. Elég magadhoz venni az ásót és a metszőollót, majd kilépni a kertedbe.

 

mindfulness4

 

A kertészkedés is csökkenti a stresszhormonok szintjét

Hogy a természet jótékony hatással van a mentális egészségre, ma már nem is kérdés. Japánban évtizedek óta vizsgálják a természet emberekre gyakorolt fiziológiai hatásait. Egyetemi kutatók már a korai 20-as években tesztekkel igazolták, hogy az erdőben töltött idő csökkenti a stresszhormon szintet, a vérnyomást, a pulzusszámot, és egyensúlyba hozza az idegrendszeri működést.  Daniel T. C. Cox angol kutató és társai nemrégiben a szorongás és a depresszió gyakori előfordulása, valamint a természettől való eltávolodásunk közötti kapcsolatot vizsgálták. Öt eltérő lakóhelyet hasonlítottak össze az alapján, mennyire sűrűn fordulnak elő természetes növények és madarak az egyes környékeken. Az összefüggés egyértelműen pozitív volt: azokon a helyeken, ahol több fa, virág és madár élt, észrevehetően alacsonyabb volt a szorongásos zavarok, a stressz és a depresszió előfordulási aránya. Sőt, a természet jótékony hatásai képesek voltak ellensúlyozni a vizsgált alanyok életkorából és anyagi helyzetéből adódó különbségeket is.

 

mindfulness1

 

Szorongás, depresszió ellen is hatásos

Fontos megjegyezni, hogy a vizsgálatban a szorongás és a depresszió előfordulási arányának 20-30%–os csökkenése azoknál mutatkozott meg leginkább, akik szívesen töltötték az idejüket különböző szabadtéri tevékenységekkel.  Vagyis a legtöbbet azzal tehetünk a mentális egészségünkért, ha testközelből tapasztaljuk meg a természetet – állapította meg az angol kutatócsoport, és ugyanezen a véleményen van Vági Zsolt életmód-tanácsadó is.

 

mindfulness5

 

Kertészkedés receptre

A szakember legszívesebben mindenkinek receptre írná fel a szabad ég alatti aktív kikapcsolódást, de jó hírként leszögezi, nem kell feltétlenül túracipőbe bújni ahhoz, hogy a bőrünkön érezzük a természet gyógyító erejét. Talán meglepő, de az otthonunkhoz tartozó udvar (de akár az erkély is) tökéletes helyszín az úgynevezett mindfulness, vagyis a tudatos jelenlét gyakorlására. A jelenség valójában a meditáció nyugati társadalmakba való adaptálására tett kísérletként indult, dr. prof. Jon Kabat-Zinn és csapata a buddhizmusról lecsupaszítva próbálta fogyaszthatóvá tenni a városi környezetben élő ember számára a fókuszált tudatállapotot – mondja Vági.

 

mindfulness6

 

Lassulj le!

„Nagyon egyszerűen fogalmazva az egésznapos multitaskingolás után engedélyezed az elmédnek, hogy kilépjen a pörgésből. A mindfulness állapotnak köszönhetően úgy fogod érzékelni a dolgokat, ahogy azok a jelen pillanatban vannak, ítélkezés nélkül”– mondja Vági.

Az életmód-tanácsadó azt javasolja, a különféle művészeti tevékenységekhez hasonlóan használjuk a kertészkedést, a virágágyás kigazolását, a rózsa megmetszését, a levelek söprögetését arra, hogy elérjük általuk a tudatos jelenlét állapotába. „Mindegy, mivel foglalkozol a kertben, a lényeg, hogy kikapcsold az agyad. Úgy tapasztalom, ez sokaknál működik, többek között nálam is. A földhöz való közelség, és az, hogy szó szerint látod a munkád gyümölcsét, teljesen más élményt nyújt, mint az irodában az excel táblázat.

Vági szerint több oka van annak, hogy a kert ideális helyszíne a nyugati típusú meditációnak. Egyfelől a természetközelség, aminek az előnyeiről már korábban beszéltünk, a másik, hogy a kertészkedés a legtöbb embernek nem automatizmus, vagyis koncentrálni kell, oda kell figyelni, jelen kell lenni az itt és mostban. Harmadrészt a kerti környezet nagyon könnyen és természetesen megteremti a lassú légkört, hiszen a rózsabokor megmetszése közben nem lehet rohanni.

Megosztás

Édenkertész válaszol

Ciklámen hagymát szórtam ki a virágágyásra, télen megmarad?

Ha borostyánlevelű ciklámen gumót vásárolt és ültetett, azt nyugodtan kint hagyhatja, hazánkban is télálló.

Részletek »

Fotójáték

Legfrissebb fotó:

szorgoskodó

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Egy csodás palackkert tulajdonosa lehetsz

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.