Cseresznye, a roppanós egészség!
Májusban már ehetünk cseresznyét, persze a főszezon kicsit később jön, de a korai fajtákat már ekkor csemegézhetjük! Tegyük is, mert roppant egészséges!

Itt van a cseresznyeérés ideje, együnk belőle minél többet! Mindegy, hogy lekvár, kompót, lé, pálinka, süteménybetét, gofrifeltét, vagy egyszerűen, nyersen fogyasztva – a cseresznye nemcsak remek ízű, hanem egészséges, zsírszegény és vitaminnal teli.
Cseresznye metszése >>

Kalória, tápanyagok

Kalória szinte nincs a cseresznyében: 100 gramm meggy kalóriatartalma pl. 22 kcal, a cseresznyéé 52 kcal. A cseresznyének nincs utóérése, ezért éretten szedik, és célszerű hamar elfogyasztani. Két-három napig tartható hűtőszekrényben, utána megbarnul és élvezhetetlenné válik. Evés előtt óvatosan mossuk meg egy edényben, mivel vékony héja erős vízsugár alatt hamar felszakad. A cseresznye héja alatt sok egészséges anyag rejtőzik. Különösen az alábbiak értékesek:

  • B-vitamin
  • C-vitamin
  • folsav
  • vas
  • kálium
  • kalcium
  • magnézium


A fentieken kívül, mint minden gyümölcsben, másodlagos növényi anyagok is találhatók a cseresznyében, melyek az immunrendszert erősítik. Aki akar, nyugodtan ihat vizet a cseresznyefogyasztás után. Legfeljebb annak fáj a hasa, aki túl sok cseresznyét evett, ugyanis mint minden gyümölcs, ez is puffadást okozhat nagy mennyiségben.

 

A cseresznye héja alatt sok egészséges anyag rejtőzik
A cseresznye héja alatt sok egészséges anyag rejtőzik


Mint minden csonthéjas gyümölcsnek, a cseresznyének is kemény, rózsaszínű magja van, amit egyszerűen ki kell köpni, vagy el kell távolítani. Vannak alaptalan előítéletek, miszerint a magot nem szabad lenyelni, mivel az a bél egyik kiöblösödésében megmaradhat. Ez nem más, mint dajkamese. Ugyanígy hamis a figyelmeztetés is, hogy a mag kettéharapásával életveszélyes kéksav (hidrogén-cianid) szabadul fel. Van ugyan a cseresznyemagban kéksav, de olyan kis mennyiségben, amelynek semmi befolyása nincs szervezetünkre. A cseresznyemag szétharapása csak a fogunkra nézve veszélyes...

Tartósítás, recept

Aki a friss cseresznyét nem akarja egyszerre megenni, lefagyaszthatja (maggal, vagy mag nélkül), befőzheti, kandírozhatja, vagy lekvárt főzhet belőle. Főzéskor célszerű besűríteni.

Tegyük a kimagozott cseresznyét egy edénybe, de 3-4 evőkanál lét tartsunk vissza. Adjunk hozzá ízlés szerint cukrot, és főzzük fel. A félretett 3-4 evőkanál lét keverjünk el háztartási keményítővel, folyamatos kevergetés közben adjuk a cseresznyéhez és hagyjuk főni. A kész masszát kihűlés után önthetjük ostyára, vagy adhatjuk fagylalthoz, süteményhez. Kevés cukor nem árt neki, és már tálalható is.

Miért egészséges a cseresznye?

  • Megelőzi a rákos betegségek kialakulását – antioxidáns- és hatóanyag-tartalmának köszönhetően méregteleníti a szervezetet, ezáltal segít a sejtek egészségének a megőrzésében, és megelőzi a sejtmutációk kialakulását.
  • Természetes fájdalomcsillapító – kiváló orvosság a fájdalomra, főként az izom- és csontfájdalmakra. Ezért kimondottan ajánlott azoknak, akik huzamosabb ideig nehéz fizikai munkát végeznek, sportolnak vagy ellenkezőleg, ülőmunkát végeznek és ezáltal lesz fájdalmuk.
  • Csökkenti a koleszterinszintet – a vérben lévő koleszterin visszatartása által csökkenti a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulását, valamint a szívinfarktusok és agyvérzések esélyét. Érési ideje alatt naponta fogyasztva segít megelőzni a meleg időszakra jellemző betegségek fellépését.
  • Elűzi a fáradtságot – pozitív hatással van az alvásra, így javítja az álmatlanságot, és segít a pihenésben. Azoknak is ajánlott, akik rémálmokra, nyugtalan éjszakákra panaszkodnak. A cseresznye ugyanis javít az alvás minőségén is.
  • Májbarát – a májbántalmak orvoslásában is kiváló a cseresznye, amennyiben üres gyomorra naponta két csésze gyümölcsöt elfogyasztunk. Többet nem ajánlanak a szakemberek, jelentős cukortartalma által ugyanis megnövelheti a vércukorszintet, ezáltal pedig súlygyarapodáshoz vezethet.
  • Vesetisztító – a cseresznyeszárakból készített tea mindennapos fogyasztása kitisztítja a veséket a kőtől és homoktól, továbbá a betegségektől is megvédi azokat. 250 milliliter vízbe egy teáskanál aprított cseresznyeszárat kell megfőzni, a készítményt végül mézzel is lehet fogyasztani.
  • Növeli az élettartamot – antioxidáns-, vitamin- és ásványi anyag-tartalmának köszönhetően a testünk sejtjeit egészségesnek tartja, így azok élettartama meghosszabbodik és tovább őrizhetik meg alapvető funkcióikat.
  • Megelőzi a dehidratációt – a cseresznyéből készített ital megfelelően hidratálja a szervezetet, és biztosítja számára a kellő mennyiségű tápanyagértéket még a legmelegebb napokon is, azok esetében is, akik sokáig tartózkodnak a szabad levegőn. Két csészényi gyümölcs vagy 250 milliliter cseresznyelé elegendő a kiszáradás ellen, ha naponta fogyasztjuk.
  • Gyulladáscsökkentő hatású – krónikus betegségekben, bőrallergia esetén vagy pattanások ellen is kiváló a cseresznye fogyasztása. Gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetően, a cseresznye megnyugtatja az irritált területet, és rendbe hozza azt.
  • Fehéríti a fogakat – az eperhez és almához hasonlóan, a cseresznye is fehéríti a fogakat. Ennek érdekében ajánlott nyersen fogyasztani, és nem ital vagy befőtt formájában, étkezések után.


Cseresznyetorta


20 dkg vajat, 17,5 dkg cukrot, 1 csomag vaníliás cukrot és 3 tojást kavarjunk habosra. Ezután adjunk hozzá 20 dkg lisztet, 2 teáskanál sütőport és 2 evőkanál tejet. Töltsük a tésztát tortaformába, és fedjük be a tetejét cseresznyével. Süssük 180 fokon 50 percig, majd szórjunk a tetejére kevés cukrot és madulapelyhet, és süssük további 10 percig. Kivétel után hagyjuk hűlni, mielőtt felszeleteljük. Fogyaszthatjuk tejszínhabbal.

Tipp: Cseresznyés joghurtkrém

Cseresznye Szedd magad lelőhelek

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

Tavaly tavasszal rovarhotelt építettünk, de egy rovar sem költözött bele. . .

Kitartás és jönni fognak!

Részletek »

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Herbáció ajándékcsomagot nyerhet!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.