No SSO cookie

Új-Zélandi spenót: ismered?

Utolsó változtatás: 2014-05-12 | Első közzététel: 2009-06-15
(5/ 1)
Cikk nyomtatása » Cikk küldése »
Új-Zélandi spenót: ismered?
A növények közt is akad olyan, amely szíve szerint a tengerparti életformát választaná. Ő az új-zélandi spenót.

Nem csak mi szeretjük a forró, homokos tengerpartot...

Cook kapitány ottjártakor fedezte fel, mint a Maorik egyik kedvencét és hozta magával Angliába. A mára Európában is elterjedt zöldségnövény, hazánkban csak a főváros környékén ismert. Egyszerű tartásának köszönhetően azonban valószínű, hogy előbb-utóbb meghódítja a magyar pusztaságot is.

Az új-zélandi spenót (Tetragonia tetragonoiodes) a kristályvirágfélék (Aizoaceae) családjába tartozik (a sivataglakó kavicsvirág és kristályvirág mellett) A Tetragonia nemzetség több mint 50 faja a Föld déli féltekének mérsékelt és szubtrópusi területein terjedtek el.


uj-zelandi-spenot.2jpg
új-zélandi spenót felhasználása megegyezik a közönséges spenótéval

 

A mi spenótunkhoz hasonlóan az új-zélandi spenót is egyéves növény, felhasználása megegyezik a közönséges spenótéval. Valamiben azonban mégiscsak különbözik tőle: termesztésének jelentőségét az adja, hogy a nyári szárazságban is egyszerűen és biztonságosan megtermeszthető, míg a mi spenótunk nem bírja a meleget, s felmagzik. Ezzel szemben tengerparti névrokona 25°C-on érzi igazán otthon magát, főleg, ha nitrogénban dús talajon termesztjük, és rendszeres öntözéssel ösztönözzük növekedését. A talaj iránt egyébként nem igényes. A hideget azonban nem tűri: már 0 oC körüli hőmérsékleten elfagy. Szerencse, hogy a szabad földön elhullott magjai jól áttelelnek, és tavasszal kikelnek. A laikus szemlélők ezért évelő növénynek vélik.


Az újzélandi spenót félárnyékban, szőlő, gyümölcsfák alatt is megterem.

További előnye, hogy magszárképződés után is fogyaszthatók pozsgás, jellegzetes háromszög alakú levelei. A fiatal hajtásvégeket fogyasztjuk, amelyek lecsípésével újabb hajtások képzésére serkentjük a növényt. Nyáron, ha öntözni is tudunk, hetente lehet szedni.

Energiában szegény, de vitaminokban és ásványi sókban gazdag. Különösen nagy béta-karotin-, B2-vitamin-, vas-, magnézium- és kalciumtartalma, de viszonylag sok fehérje, PP-vitamin, C-vitamin és foszfor is található benne. A főzeléken kívül készíthetünk belőle, pestót, lepényt, lasagna töltetléket.


Szólj Te is hozzá!