Tehéntej vagy szójatej: melyik a jobb?
A szójatejnek a tehéntejjel szembeni előnyei heves viták tárgyát képezik, az előbbi egyre növekvő népszerűségének dacára. Hogy elfogulatlanul tudjunk választani, mindkettőt kielemeztük és összehasonlítottuk!

Tehéntej kontra szójatej!

 

A szójatej egy szójababból készült ital, és ebből a szempontból nem valódi tej. Ugyanakkor, azért utalnak rá tejként, mert az eredeti tej helyettesítőjeként használják, és mert tápértéke megközelíti a tehéntej tápértékét. Bár úgy tűnik, hogy először keleten kezdték el inni, napjainkban a szójatej egyre népszerűbb szerte a világon. Megmentőként szolgál azok számára, akik laktóz-érzékenyek vagy tejallergiások, és ezért tartózkodniuk kell a tehéntejtől. Azonban, ez a növekvő népszerűség vitákra készteti az embereket a szójatej és a tehéntej előnyeit és hátrányait illetően.

A kettő közötti legfontosabb különbség az, hogy a szójatej növényi eredetű, a tehéntej pedig állati. Igen népszerű az a vélekedés, hogy a tejipar megfosztotta hitelétől a szójatejet, mivel óriási veszélyt jelent a számára. Azonban, mi igen művelt egyének vagyunk, könnyen meg tudjuk állapítani a valós tényeket, és képesek vagyunk tudományos ismereteken alapuló döntéseket hozni. Az alábbiakban felsoroljuk azokat a tényeket, melyek segíthetnek ebben a döntésben.

 

tehentej-szójatej
Tenéhtej vagy szójatej?

 

A tehéntej


A tehéntej tele van tápanyagokkal, és ellátja az embert a szervezete számára szükséges aminosavakkal és fehérjékkel. Lássuk csak, mennyi tápanyagot tartalmaz egy csésze tehéntej. Egy átlagos méretű csésze tehéntej 8 gramm fehérjét és 12 gramm szénhidrátot tartalmaz. Ez a mennyiség egy felnőtt ember napi kalcium igényének 30 százalékát teszi ki, és a B12-vitamin- és a riboflavin szükségleteinek körülbelül a felét. A tehéntejet általában D-vitaminnal dúsítják, amely nagyban segíti a kalcium felszívódását, és gyakran az A-vitaminét is.

Ugyanakkor, a tehéntej jelentős mennyiségű zsiradékot is tartalmaz. Azonban ezt a zsírtartalmat el lehet kerülni, ha alacsony zsírtartalmú, sovány tejet vagy zsírmentes változatokat használunk. A tej egyik összetevője a laktóz, amelyről köztudott, hogy emésztési problémákat okoz,  ám ez elsődleges szénhidrát-forrás. A laktóz–érzékeny emberek nem rendelkeznek a laktáz enzimmel, amelyet a szervezet a tejcukor lebontásában alkalmaz.

 

A szójatej


Egy igen gyakran használt szójatermék, a szójatej, a szójabab áztatása, őrlése és kifacsarása következtében jön létre. Az egyik legnagyszerűbb előnye, hogy alternatívát nyújt a laktóz–érzékeny emberek számára. Azok a vegetáriánusok és vegánok számára, akik tartózkodnak a tehéntejtől, a növényi eredetű szójatej tökéletes helyettesítőként szolgál. Ami a tápértékét illeti, egy csésze dúsított szójatej körülbelül 7 gramm fehérjét, 4 gramm szénhidrátot, 4 és fél gramm zsírt tartalmaz, és teljes mértékben koleszterinmentes. Kis mennyiségben tartalmaz B-vitamint is, viszont nem mondható jó B12-forrásnak, ugyanakkor nem rendelkezik jelentős mennyiségű kalciummal sem. E „hiányosságok" kiküszöbölése érdekében a gyártók dúsított változatokat állítottak elő, amelyek a többi tápanyag mellett,  kalciumot,  E , B12 és D vitaminokat tartalmaznak.

 

szója-szójatej
Szója

 

Egy másik előnye a szójatejnek az, hogy közrejátszik  szívbetegségek kialakulási kockázatának csökkentésében. A szójabab úgynevezett izoflavonokat tartalmaz, ezek olyan növényi vegyi anyagok, melyek csökkentik az LDL („rossz" koleszterin) szintet. A napi javasolt mennyiség, mintegy 25 gramm szójafehérje. Általában véve, egy csésze szójatej (a márkától függően)  7-10 gramm fehérjét tartalmaz. A mellrákban szenvedő nők legyenek óvatosak a szójafehérje használatát illetően, mivel egyes tanulmányok szerint a túlzott szójatej-fogyasztás esetleges káros hatásokat válthat ki esetükben.

 

Szójatej vagy tehéntej: melyik jobb a csecsemők számára?


Azon szülők számára, akiknek gyerekeik nem tolerálják a tehéntejet, könnyű a választás. Ám, ha a baba jól tolerálja mindkettőt, melyik lenne a jobb? Az Amerikai Gyermekgyógyászati Akadémia (AAP) szerint a tehéntej formula még mindig a legjobb, az anyatej után. Azt javasolják, hogy a szülők csak azoknak a csecsemőknek adjanak szójatejet, akik nem tudják megemészteni a tehéntejet, illetve azoknak, akiket vegán étrendre szeretnének szoktatni.

Megosztás

Hozzászólások

Édenkertész válaszol

Fenyőfa alá milyen növények ültethetők?

Fenyők alá savanyú talajt és a félárnyékot kedvelő növények ültethetők.

Részletek »

Fotójáték

Legfrissebb fotó:

Crokuszok

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Jelenleg nincs még új játékunk!

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.