Növényi italok, tejpótlók - melyiket fogyasztod?
Manapság egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a különböző növényi alapú tejhelyettesítő italok. Több oka lehet annak, hogy valaki növényi italokat választ a tej helyett, például: vegán étrend és egyéb vegetáriánus irányzatok, divatdiéták követése, tejfehérjeallergia vagy tejcukorérzékenység fennállása, különböző állat- és környezetvédelmi elvek.

Egy 2019-es online lakossági kutatás (1093 fő) eredményei alapján a felnőtt internetezők 82%-a hallott már a növényi italokról, 29%-a próbálta is valamelyiket, de nem vált fogyasztóvá, 11% fogyasztja őket, de nem heti rendszerességgel, 4%-a pedig heti rendszerességgel fogyaszt valamilyen növényi italt.

Ennek a felmérésnek az eredményeit a teljes magyar lakosságra vetítve, ez körülbelül 250 ezer rendszeres, és összesen 900 ezer fogyasztót jelent. A legnagyobb felhasználók a speciális étrendet követők vagy környezettudatos életmódot folytatók, 50%-uk már legalább kóstolt növényi italt.

 

A kókusztej a kedvenc

A kókuszital a legismertebb (75%) és legnagyobb arányban fogyasztott (17%) növényi italfajta, ugyanakkor ha csak a heti rendszerességű fogyasztást nézzük, akkor a kókusz-, a mandula- és a rizsital fej-fej mellett haladnak, a felnőtt internetezők körülbelül 3-3%-a választja ezeket a termékeket rendszeresen.

A szójaital ismertségben vetekszik a rizs-, és a mandulaitallal (66-69%), ugyanakkor felhasználásában elmarad azoktól.

Az Amerikai Egyesült Államokban 2012 óta 61%-kal nőtt a növényi italok értékesítése.

A növényi italok helye az egészséges étrendben

A tehéntej a szervezet számára nélkülözhetetlen tápanyagokat tartalmaz: fehérjéket, szénhidrátokat, zsírokat, igen gazdag ásványi anyagokban, például káliumban, kalciumban, magnéziumban, szelénben, valamint vízben és zsírban oldódó vitaminok egyaránt megtalálhatóak benne. A magyar táplálkozási ajánlás, az OKOSTÁNYÉR® szerint naponta fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket javasolt fogyasztani.

A tej és tejtermékek kizárása az étrendből csak orvosilag indokolt esetben történjen, hiszen fontos makro-, ésmikrotápanyag-források.

Az egészséges lakosság számára a különböző növényi italok megfelelő tej- és/vagy tejtermékfogyasztás mellett beilleszthetőek az étrendbe.

 

Téves a növényi tej elnevezés

Gyakran tévesen „növényi tej”-nek nevezik őket, azonban semmi közük a hagyományos tejhez. Az 1234/2007/EK rendelet meghatározza azt az alapelvet, amely szerint a „tej” szót az állati eredetű tejekre szabad ráírni és a „tejtermékek” a kizárólag tejből származó termékek, amelyekhez csak az előállításukhoz szükséges anyagok adagolhatók, feltéve, hogy ezeknek a használata nem a tej bármely alkotóelemének teljes vagy részleges helyettesítését szolgálja. Az alapelv alkalmazása alól kivételt képeznek a következő elnevezések: vajretek, gyümölcssajt (pl. birsalmasajt), disznósajt vagy hússajt vagy fejsajt, haltej, kakaóvaj,k ókusztej, mogyoróvaj, vajbab, vajkörte.

Tehát a növényi italok közül egyedül a kókuszból készült nevezhető tejnek, a többi esetében az „ital” elnevezést ajánlott alkalmazni, azonban a kókusz esetében is pontosabb a kereskedelmi forgalomban kapható készítményeknél a „kókusztej-ital” megnevezés.

Miből és hogyan készülnek a növényi italok, tejpótlok?

Növényi italok többféle alapanyagból készülhetnek:

  • gabonákból: rizs (barna rizs is), zab, tönköly, kamut, köles
  • álgabonából: quinoa, hajdina (ezek rizzsel kevertek), amaránt
  • száraz-hüvelyesekből: szója, csicseriborsó
  • olajos magvakból: mandula, dió, mogyoró, kesudió, brazil dió, szezámmag
  • pálmaféléből: kókusz
  • egyéb növény: pl. kender

Általában a különböző alapanyagokat több órán keresztül vízben áztatják, majd turmixolják és leszűrik, esetlegesen sót, cukrot, növényi olajokat, ízesítő anyagokat, vitaminokat, ásványi anyagokat, egyéb adalékanyagokat adnak hozzájuk, így válnak a tejhez hasonló itallá.

mandula_tej_hazilag

TUDTA-E?

  • A kókuszital a legismertebb és legnagyobb arányban fogyasztott növényi italfajta.
  • A boltok polcain található már tönköly-, kamut-, kender-, brazil dió-, amaránt- és szezámmagital is.
  • A növényi italok tápanyag-összetétele eltér a felhasznált alapanyagétól.
  • A legtöbb növényi ital jóval kisebb fehérjetartalommal rendelkezik, mint a hagyományos tej, ez alól a szója a kivétel.
  • Kapható olyan rizsital is, amelynek deciliterenként 13 g a szénhidráttartalma, miközben a hagyományos tejé 5 g körüli, viszont a mandulaital szinte nem tartalmaz szénhidrátot.
  • A növényi italok tejfehérjementesek, tejfehérje-allergia fennállása esetén alkalmazhatóak a tej helyettesítésére, bár attól táplálkozás-élettani jellemzőkben eltérnek.
  • A rizsital hasonló energiatartalommal rendelkezik mint a tej, viszont a többi növényi ital általában kisebb energiatartalmú.

 

A legtöbb kereskedelmi mandulaitalt például úgy állítják elő, hogy a magot pörkölik és őrlik, majd nagy mennyiségű vízzel és más összetevőkkel keverik össze, azt követően szűrik. A szűréssel a fehérje- és a rosttartalom nagy része kikerül a végtermékből. Fontos figyelembevenni a növényi italoknál, hogy a készítési mód miatt tápanyag-összetételük különbözik az alapanyagétól.

A növényi italok tápanyagtartalma, beltartalmi értékei>>

Megosztás

Édenkertész válaszol

Milyen növényke bújt ki most ősszel a kertemben?

A foltos kontyvirágot (Arum maculatum) "becsapta az időjárás"

Részletek »

Fotójáték

Legfrissebb fotó:

óriásvirág

Kvízjáték

Aktuális játékunk:

Egy csodás palackkert tulajdonosa lehetsz

Eseménynaptár

Szaknévsori ajánló profi kiváló ügyfeleink közül Regisztráljon Ön is

1172 Budapest, Szikra u. 1.
6300 Kalocsa, Malom u. 27.
1021 Budapest, Budakeszi út 95.
7763 Egerág, Kertész dűlő 595.